تبلیغات
وبلاگ تخصصی گــــــیــــم - نقد و بررسی بازی مقاومت

بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 20 دی 1388
پیش از انتشار بازی مقاومت، تصاویر و بخش‌‌های مختلفی از بازی را دیده بودم و انتظار بسیار زیادی از این بازی داشتم. سازنده‌‌ها یك گروه نسبتا با تجربه بودند و تلاش زیادی روی بخش‌‌های مختلف از جمله گرافیك، طراحی مراحل، طراحی معماها و اكشن‌‌ها انجام شد. اما متاسفانه نسخه نهایی باز هم دچار همان ایرادها و مشكلاتی است كه من هم از یادآوری آنها خسته شده‌ام چه برسد به مخاطبین و بازی‌كننده‌ها.


بازی‌سازهای ایرانی بخش‌‌های مختلف یك بازی رایانه‌ای را خوب طراحی می‌كنند اما رشته‌ای كه باید این بخش‌‌ها را به هم متصل كند و روند بازی یا همان گیم‌پلی نام دارد، همیشه مفقود است. دلیل عمده آن هم نبودن دوره‌ای به نام دوره بتا تست و امتحان بازی است. اگر هم این دوره وجود دارد كاركردش كاملا معكوس است.
بازی مقاومت هشت مرحله دارد. در این هشت مرحله شما سه كماندوی نیروهای حزب‌الله را كنترل می‌كنید كه برای از بین بردن یك سلاح مخوف كشتار جمعی نیروی دشمنانشان، به یك ماموریت غیرممكن فرستاده می‌شوند. داستان، ماموریت‌‌ها و شخصیت‌‌ها قابل قبول هستند و نمی‌شود از آنها ایرادی گرفت. داستان توسط میان پرده‌‌های بسیار جالبی روایت می‌شود كه به روش رمان گرافیكی متال‌گیر PSP، به‌صورت كمیك و با صداگذاری و موسیقی خوب طراحی شده‌اند. میان پرده اول، مرحله صفر كه در واقع مرحله آموزشی است و ورود به مرحله یك كاملا خوب است.
اما همین‌كه وارد اولین ماموریت می‌شوید، انبوه ایرادها نمایان می‌شوند. موتور پایه و گرافیكی با این‌كه زیباست، اما محدودیت‌‌هایی دارد. مرحله اول در یك فضای باز و وسیع رخ می‌دهد كه باران هم در آن می‌آید. این موضوع باعث شده كه مقاومت حتی با كارت‌‌های گرافیكی 512 مگابایتی هم (كه كرایسیس را راحت اجرا می‌كنند) بسیار كند اجرا شود، به طوری‌كه حتی تمام كردن مرحله اول هم بسیار دشوار است. برای پیشروی در این مرحله یا مجبور هستید سرتان را روی زمین بیاندازید یا نرخ فریمی به میزان 2 فریم در ثانیه را تحمل كنید. این مشكل پس امتحان بازی روی چند سیستم مختلف همچنان خودنمایی می‌كرد.
مقاومت هیچ چك‌پوینت یا قابلیت ذخیره در میانه مرحله‌ای ندارد. بزرگ‌ترین نقطه ضعف بازی هم همین است. دشمن‌‌ها فوق العاده سریع هستند و تقریبا هیچ خطایی در شلیك ندارند، در حالی‌كه شما از فاصله نزدیك هم با مسلسل از هر 5 شلیك، 2 تا از تیرهایتان به‌خطا می‌رود! دشمن‌‌ها از فاصله چند كیلومتری، در حالی كه به‌زور قابل تشخیص هستند، شما را مورد اصابت گلوله قرار می‌دهند. به این ترتیب صحنهGame Over را زیاد خواهید دید! اما وقتی كه بدانید پس از هر بار مردن (حتی اگر در لحظه پایانی یك مرحله طولانی باشد)، باید همه مرحله را از اول تكرار كنید این موضوع تبدیل به یك كابوس می‌شود. در همین تكرارهای زیاد و فوق‌العاده آزار دهنده است كه عیب و ایرادهای بازی بیشتر به چشم بازی‌كننده‌‌های ناراحت و خسته می‌آید.
سرعت راه رفتن شما در مقایسه با ابعاد مراحل بسیار كم است و زمان زیادی از بازی صرف راه رفتن در مكان‌‌های خالی می‌شود. معمولا بازی‌‌هایی را بدون چك پوینت طراحی می‌كنند كه امكان تكرار مرحله به صورت دیگری وجود داشته باشد و گیمر خسته نشود. وجود چك‌پوینت یا ذخیره سریع با این‌كه باعث كوتاه شدن بازی می‌شد (و به وضوح این موضوع مطلوب سازنده‌‌ها نبوده)، اما كاری می‌كرد كه مقاومت یك عنوان « قابل بازی» باشد و ایرادهای كوچك و بزرگ آن این‌قدر به چشم نیایند.
دیگر مشكل بزرگ مقاومت، وجود سه كماندو است. با زدن كلیدTab می‌توانید بازی را از دید نفر بعدی دنبال كنید. در هر لحظه دو نفر دیگر را هوش مصنوعی برایتان كنترل می‌كند كه كاش این‌كار را نمی‌كرد! الگوریتم مسیریابی همرزمان شما یك فاجعه است. تعداد دفعاتی كه به‌خاطر اشتباه حركات دو نفر دیگر بازی را باختم چند برابر بیشتر از دفعاتی بود كه خودم اشتباه كردم. چنین چیزی از دیدگاه بازی‌سازی یك ایراد زیربنایی است. یعنی این‌كه بازی برای خودش بازی كند و ببازد اما جور این باختن را شما بكشید!
دوستان شما تقریبا همیشه پشت یك دیوار یا در گوشه یك راهرو گیر كرده‌اند و تنها راه سوئیچ كردن بی‌خطر این است كه هر سه نفر را با زحمت فراوان پشت یك دیوار یا سنگر امن ببرید و‌Tabرا بزنید. اگر همه سلاح‌‌ها دست یك نفر بود و شما بازی را فقط با یك كماندو جلو می‌بردید، روند بازی مقاومت خیلی بهتر می‌شد.
صحبت در مورد مقاومت خیلی زیاد است و این‌‌ها تنها بخشی از ایرادهای اساسی آن بودند. ایرادهایی نظیر بالانس نبودن دشمن‌ها، بد عمل كردن مسیریابی هوش مصنوعی، خسته‌كننده شدن مراحل بر اثر تكرار فراوان، كند شدن برخی از قسمت‌‌ها به خاطر مشكلات گرافیكی همه ایرادهایی هستند كه توسط چند بتا تستر حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای (كه جزو تیم بازی سازی نباشند) قابل تشخیص و برطرف كردن بودند. این ایرادها دیگر زحمت‌‌ها و ایده‌‌های خوب سازنده‌‌ها را كاملا حرام كرده‌اند.


منبع : جام جم







طبقه بندی: نقد و بررسی بازی مقاومت، 
ارسال توسط محمد جواد حیدری
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ؟






پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin